Laatste nieuws

Hieronder vind u een overzicht van het laatste nieuws over Stichting Autismesport, of wat er verzameld is in de media waarvan wij denken dat dit uw aandacht vereist.

Atletiekgroep

PDF

Atletiekgroep voor kinderen met autisme.

Na de zomervakantie gaat in Wageningen een atletiekgroep voor kinderen met autisme van start.  Dit wordt georganiseerd door de atletiekverenigingen Pallas ’67 (Wageningen) en Arena Atletiek (Rhenen).

De atletiekgroep is bedoeld voor kinderen van 8 tot en met 12 jaar met een vorm van autisme (niet in combinatie met een verstandelijke beperking). Er kunnen maximaal 10 kinderen meedoen in de atletiekgroep. De trainingen zijn afgestemd op kinderen met autisme,onder andere door een vaste structuur en persoonlijke begeleiding. Plezier en sporten staat voorop, daarnaast zal er ook aandacht besteed worden aan sociale vaardigheden.

De trainingen zijn op donderdagmiddag op de atletiekbaan van sportcomplex De Bongerd in Wageningen. De eerste training is op donderdag 25 augustus. Vanaf oktober wordt er binnen getraind, waarschijnlijk op vrijdag in een sportzaal in Rhenen.

Er wordt gestart met 12 trainingen. De kosten hiervoor zijn € 85 per deelnemer.

Als iedereen enthousiast is, zal de groep na deze trainingen doorgaan. De kinderen kunnen dan tot april binnen trainen. In april zijn de trainingen weer buiten op de atletiekbaan.

Voor meer informatie en inschrijven kunt u contact opnemen met Frans Janssen (tel. 06-33107241/ e-mail Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. ) of Anika van Gooswilligen (tel. 06-10082352/ e-mail Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. ).

www.arena-atletiek.nl

www.pallas67.nl

Loop de Dam tot Damloop!

PDF

Loop de Dam tot Damloop voor kinderen met een handicap!

Bent u sportief en wilt u iets betekenen voor kinderen met een handicap? Loop dan 18 september mee met de Dam tot Damloop voor NSGK voor het gehandicapte kind.

NSGK beschikt over vijftig mooie startplaatsen. De startplaats, het leuke NSGK T-shirt en tips om sponsors te werven ontvangt u gratis van ons, daartegenover verwachten wij dat u minimaal 100 euro sponsorgeld binnenhaalt. Om sponsors te werven kunt u een eigen actiepagina maken via  http://www.geefsamen.nl/nsgk. U kunt dan binnen ons team uw eigen sponsorpagina creëren, deze kunt u sturen naar vrienden en familie, zodat zij een bijdrage kunnen leveren aan uw prestatie.

De Dam tot Damloop is een jaarlijks terugkerende hardloopwedstrijd. Het parcours is 10 Engelse mijl (16.1 km) en loopt van Amsterdam naar Zaandam. En er is een kortere afstand van 4 Engelse Mijl (6,4 km), die begint en eindigt in Zaandam. U loopt met een leuk team en door de mooie businessloop startplaatsen loopt u voor de menigte uit.

NSGK zorgt ervoor dat ook kinderen met een handicap gewoon kind kunnen zijn. NSGK helpt bijvoorbeeld met toegankelijke speelplaatsen, speciale vakanties, hulpmiddelen voor aangepast sporten, kleinschalige woonvormen en nog veel meer.

Ook uw organisatie heeft in het verleden steun ontvangen van NSGK. Loopt u mee voor NSGK? Dan helpt u ons om in de toekomst nog meer mooie projecten mogelijk te maken voor kinderen en jongeren met een handicap.
Meld u nu aan en overtuig uw vrienden en collega’s, zodat u loopt in een gezellig team! We maken er samen een onvergetelijke dag van met een mooi resultaat voor kinderen met een handicap!

Heeft u interesse en/of wilt u zich aanmelden, stuur dan een mail naar Liselotte van Hasselt, Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien. of bel naar 020-6791200. Wees er snel bij want het aantal startplaatsen is beperkt.

Judo in Ijmuiden

Nieuw bij Aiki Budo Centrum Kops: Judo in de Zorg

alt

Bij het begin van het nieuwe schoolseizoen zijn er speciale judolessen gestart bij ABC Kops in IJmuiden voor kinderen uit het speciaal onderwijs. Vanwege hun beperking hebben zij meer aandacht nodig dan zij in reguliere lessen kunnen krijgen.

Voor wie?
In het bestaande groepje zitten kinderen met Autisme, ADHD en Downsyndroom. De kinderen komen voornamelijk uit de gemeentes Velsen en Haarlem. In de groepjes zitten maximaal 12 kinderen.

Therapie?
Judo is geen therapie, maar heeft wel vaak een therapeutisch effect op kinderen met gedragsproblemen. De zorg om met het lichaam van elkaar om te gaan bij het stoeien, vereist een bepaalde verantwoordelijkheid, discipline en oplettendheid, waardoor samenwerking en respect voor elkaar een logisch gevolg zijn.

Het team
Het werken met zorgkinderen vereist vakkundige ervaring en deze kinderen zijn daarom bij ABC Kops in goede handen. Eigenaar Jos Kops en zijn dochter Gwen hebben het vorige seizoen een applicatiecursus Judoleraar in de Zorg gedaan bij de Judo Bond Nederland. Jesse Thörig is net geslaagd voor het Cios met Aangepast Sporten als hoofdvak en Wouter Rill is net geslaagd als fysiotherapeut. Een professioneel team dat met hart en ziel uw eventuele zorgkinderen graag wil begeleiden. Een keertje kijken en/of een gratis proefles is altijd mogelijk.

Voor meer informatie belt u met Jos Kops: 06-43250737

Sportlessen beëindigd

Beste ouders/verzorgers,

Afgelopen week hebben wij als bestuur een moeilijke beslissing genomen. We hebben besloten de sportlessen van Stichting Autismesport na afloop van dit lesblok te beëindigen.

De afgelopen maanden zijn we hard op zoek geweest naar geschikte trainers en begeleiders voor de lessen. Hoewel er veel mensen enthousiast zijn over de opzet van autismesport, heeft dit helaas niet tot het gewenste resultaat geleid. Zonder deze mensen kunnen wij onze kwaliteit en continuïteit niet langer bieden. Een aantal groepen heeft tot onze grote spijt om deze reden in de afgelopen twee maanden al geen les kunnen krijgen.

Inloopochtend over Autisme met lotgenoten

PDF
Op vrijdag 25 juni van 10.00 tot 12.00 uur is er een inloopochtend in het AIC Amsterdam (Autisme Informatie Centrum) voor mensen die betrokken zijn bij iemand met een autistische stoornis of zelf een autistische stoornis hebben.
De korte films “Een zinnenprikkelend leven” en “Een verrassend begin” die betrekking hebben op opgroeien en leven met autisme, worden gedraaid.